Solutionarea Alternativa a Litigiilor (SAL)
Ce este SAL (Solutionarea Alternativa a Litigiilor)?
SAL
reprezinta un mecanism alternativ sistemului judiciar, prin care
consumatorilor li se ofera posibilitatea de solutionare a litigiilor pe
care le pot avea cu comerciantii, atunci cand se confrunta cu o problema
legata de achizitionarea unui produs sau serviciu.
Astfel,
reclamatiile impotriva comerciantilor sunt prezentate voluntar de catre
consumatori, urmand a fi solutionate intr-un mod independent, impartial,
transparent, rapid si echitabil.
Directia de solutionare alternativa
a litigiilor are competenta sa solutioneze alternativ litigii nationale
si transfrontaliere izvorate din contractele de vanzari sau din
contractele de prestari servicii incheiate cu un comerciant care
desfasoara activitati in Romania, in sectoarele de activitate in care
ANPC este competenta.
Formularul de sesizare SAL poate fi descarcat de pe siteul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau facand click aici: https://anpc.ro/documente/cerereSAL.docx
Cum se solutioneaza litigiul ?
In
vederea solutionarii litigiului, Directia SAL deruleaza mecanismul de
propunere a unei solutii partilor, mecanism conform caruia, in cazul in
care doar una dintre parti accepta solutia propusa, rezultatul
procedurii nu este obligatoriu. In cazul in care comerciantul nu accepta
solutia propusa, Directia SAL informeaza consumatorul, prin incheiere,
despre caile de atac administrative, respectiv judiciare la care poate
recurge pentru solutionarea litigiului.
Care sunt conditiile in care se poate accesa procedura SAL?
- Diferendul nu a putut fi solutionat in mod direct cu comerciantul;
- Reclamatia nu a mai fost analizata anterior de catre o alta entitate
SAL sau de catre o instanta de judecata, si nici inaintata unei alte
autoritati publice;
- Reclamatia este formulata in termen de 1 an
de la data la care aceasta a fost prezentata comerciantului sau de la
data savarsirii faptei care a dat nastere litigiului;
- Instrumentarea litigiului nu afecteaza in mod grav functionarea eficienta a entitatii SAL;
- Litigiul nu este promovat cu rea credinta si nu este ofensator;
- Litigiul este de competenta entitatii SAL sesizate.
In
cazul in care Directia SAL nu poate analiza o reclamatie care i-a fost
inaintata, va transmite ambelor parti o explicatie privind motivele
neanalizarii litigiului in termen de 21 de zile calendaristice de la
primirea dosarului de reclamatie.